Banners
Wat is een banner?
Banners (en buttons) zijn kleine advertentie-achtige graphics op webpagina's,
al of niet aangevuld met tekst en animatie. De term komt van 'banner advertisement'
en is afgekort tot 'banner'.
Banners hebben een aantal vaste afmetingen en meestal worden er ook eisen
gesteld aan de bestandsgrootte in verband met de download tijd.
De kosten van het plaatsen van banners worden vaak berekend aan de zgn. CTR
of Click Through Rate,
het percentage waarbij werkelijk op de banner geklikt werd. Deze 'doorklikratio'
bedraagt op dit moment gemiddeld 1%. Een andere gebruikte methode is CPM,
waarbij uitgegaan wordt hoe vaak de banner wordt getoond. (CPM is een afkorting
voor cost per thousand. De M is dan een afkoring voor duizend als romeinse
cijferteken.)
Een banner moet op een zeer kleine afmeting en binnen zeer korte tijd zijn
informatie aan de bezoeker van een website kunnen doorgeven. Meestal zijn
er nog vele andere aspecten die op dezelfde pagina om de aandacht van de bezoeker
vragen. Design is, zoals in de meeste reclame ontwerpen, slechts een onderdeel
van het gehele ontwerpproces.
Net als in een logo moet het bedrijf en product samengebald worden in beeld
en tekst. Daarnaast geldt voor banners dan ook nog de geringe resolutie en
de beperking in de bestandsgrootte.
Als je een complete training met banners wilt doorlopen klik dan
hier.
De voorbereiding
Nog voordat er ook maar een pixel ontworpen wordt zal er eerst een gedegen voorstudie
gemaakt moeten worden. Het is belangrijk om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen,
voordat het werkelijke 'design' begint. Daarnaast moet rekening gehouden worden
met marketing doeleinden, corporate identity en design en eventuele andere campagnes.
Het is noodzakelijk om een nauwkeurige omschrijving te krijgen van de opdrachtgever
ten aanzien van het doel van de banner en de doelgroep die bereikt moet worden.
Wat zijn de werkelijke communicatie punten waarop deze banner moet scoren.
Houd, indien mogelijk, ook rekening met de 'natuurlijke' omgeving van de banner.
Op wat voor soort pagina zal deze geplaatst worden. Welke kleuren spelen hier
een rol, hoe is de lay-out en zijn er meerdere kleine items die de aandacht
vragen van de bezoeker. Is er al (veel) bewegend beeld op de betreffende pagina
aanwezig en zijn er al andere banners.
Tot slot zijn er een aantal 'technische' specificaties waarmee we rekening moeten
houden en die duidelijk omschreven moeten worden, zoals afmeting, gebruikte
techniek, kleurdiepte, bestandformaat en bestandsgrootte.
Technische specificaties
Het is belangrijk om in het begin al de technische specificaties te definiėren
waaraan de banner zal moeten voldoen. Het betreft hier o.a. de afmetingen, de
bestandsgrootte, het bestandformaat en eventuele speciale technieken.
Afmetingen
Er wordt een grote hoeveelheid formaten gehanteerd voor banners. Hier staan de belangrijkste, zoals die door veel providers en bureaus gehanteerd
worden:
ter illustratie: voorbeelden van advertentievormen
bij Ilse en eBanner.nl
De meest voorkomende formaten zijn de full banner, half banner en button1
en 2.
Baners bij Google hebben ook zo hun specificaties: zie https://www.google.com/adsense/adformats#image
Compressie
Om afbeeldingen (maar ook geluid en andere data) zo snel mogelijk te kunnen
doorgeven wordt er gebruik gemaakt van verschillende compressietechnieken. Hierbij
maken we onderscheidt tussen compressie technieken zonder (bijv. GIF) en met
verlies (bijv. JPG). Onder Windows kan een bestand in de verkenner geselecteerd
worden om de grootte van het bestand te controleren. Onder MacOS moet er gebruik
gemaakt worden van het Desktop menu File --> Get Info. Bij de informatie achter
grootte gaat het om het getal tussen haakjes, wat de ware grootte van het bestand
weergeeft. Behalve compressie kan de bestandsgrootte en de afspeelsnelheid van
animaties bevorderd worden door gebruik te maken van weinig kleuren en kleinere
paletten van bijvoorbeeld 4-bits (16 kleuren), egale kleurvlakken in plaats
van kleurverlopen of complexe patronen en stilstaande en egale achtergronden
bij animaties.
Bestandsformaten
Er worden standaard maar enkele grafische formaten door een browser ondersteund.
Dit zijn het *.gif en *.jpg formaat. Het modernere *.png formaat wordt door
de nieuwere browsers ondersteund en wordt om die reden minder toegepast. Andere
bestandsformaten maken veelal gebruik van een zgn. plugin om dit soort bestanden
te kunnen vertonen in de browser. Steeds populairder worden de mogelijkheden
van Flash animaties: het *.swfHet voordeel is het kleine bestandsformaat en
de grote interactieve mogelijkheden. De Flash-plugin wordt tegenwoordig standaard
met de browser geļnstalleerd, zodat je ervan uitmag gaan dat Flash-banners
algemeen ondersteund worden.
Enkele ontwerp tips
Het ontwerpen vindt plaats aan de hand van de opdrachtomschrijving, het concept
en de technische specificaties. Eigenlijk hebben we het hier over het uitwerken
van het concept en het geschikt maken voor de eerste schetsfase. Er zijn een
aantal 'tips' die toegepast kunnen worden, of waarmee rekening gehouden kan
worden om een banner beter te laten 'scoren', zoals:
- geanimeerde banners scoren beter ( 4 : 1) dan statische banners
- een goed concept is de essentie van de banner
- maak gebruik van ALT-text met een duidelijke omschrijving (dit voor de
internet gebruikers die het tonen van graphics uit hebben staan)
- een banner aan de bovenkant van een pagina of in ieder geval dusdanig
dat deze zichtbaar is zonder te hoeven scrollen
- een banner aan de bovenkant van de pagina heeft een hogere CTR
- gebruik bijvoorbeeld 2 banners met ingesloten content
- grote banners vallen meer op
- bij voorkeur sluit de inhoud van de banner min of meer aan bij de content
van de pagina
- na 100.000 tot 200.000 keer vertoond te zijn, verliest een banner zijn
waarde. Dit wordt burn out genoemd.
- de woorden 'klik hier' verhogen de response aanzienlijk
- een blauw kader kan helpen om duidelijk te maken dat er op de banner geklikt
kan worden
- plaats indien mogelijk een tekst-hyperlink onder de banner
- een serie met boodschappen in dezelfde stijl kan effectief werken
- als een bezoeker een banner niet aanklikt de eerst 3 keren dat hij deze
ziet, is response hierna nihil
- vragen verhogen de CTR tot ca. 16%
- het woord 'gratis' kan de CTR 10 tot 35% verhogen
- heldere kleuren zoals blauw, groen en geel, trekken over het algemeen
meer aandacht dan rood, wit en zwart
Werkwijze
- onderzoek eerst hoe groot de banner moet worden en op welke achtergrond
hij komt. Banners op sites kunne via een rechtermuis-klik worden benaderd
om de eigenschappen op te vragen. bij flashbanners kun je voor het formaat
een screendump maken en die onderzoeken.
- animaties kun je in Flash maken. Zowel frame-to-frame animaties als motion-tweens of shapetweens zijn mogelijk.
- om dan tot een banner te komen, moet die nog op een webpagina komen, en hij moet nog een link worden. Je kunt daarvoor:
- vanuit Flash de animatie als een animated-gif exporteren en met Dreamweaver
-of iets dergelijks- deze op een pagina plaatsen en er dan een link
van maken. Meer hierover...
- in Flash een onzichtbare knop maken, die naar de website linkt. Dan
maak je een swf-bestand, die je met Dreamweaver -of iets dergelijks-
op een webpagina plaatst. Meer hierover...
- zonder flash te gebruiken kun je ook in PhotoShop/ImageReady direct
een animated-gif maken. Meer hierover...
Vervolgens kun je met DreamWeaver deze animated-gif op een webpagina
presenteren en een link aanbrengen naar de pagina waar je reclame voor
maakt.
Link naar de gemaakte banners in oktober
2006