Als de animatie klaar is en je kiest er niet voor een animated gif maar een
flash-banner te maken, dan moet de link naar de andere site via een knop in
Flash gaan. Deze knop wordt onzichtbaar gemaakt.
Maak een nieuwe laag aan met de naam knop en zorg ervoor
dat deze laag bovenaan is.
Teken in deze laag een rechthoek met een duidelijke vulkkleur een rand
is niet nodig. de rechthoek bedekt de hle banner. Je zie nu niets meer van
de andere lagen, maar straks wordt deze laag transparant en dan komt jouw
creatie weer tevoorschijn.
De rechthoek is nu nog een shape. Selecteer de hele shape en kies Insert>>Convert
to Symbol... om er een knop van te maken. In het daarop volgende
menu kies je als behaviorButton en geef hem
als naam bijvooorbeeld groen vlak mee.
Als je de Library open hebt staan, zie je de knop nu verschijnen. Ook
zie je in de Propertybalk dat het nu een knop is van de
Instance knop. In de stage zelf zie je nu dat de geselcteerde
knop niet meer dat gewafelde patroon heeft als toen het nog een shape was.
Ga in de propertybalk deze instance een naam geven. Het vak Instance
Name is nu nog met een lichtgrijze tekst gevuld. Vervang deze door
een naam zoals knop1. Zie de movie hierboven.
Actie toevoegen aan de knop.
Als je de movie nu test, dan zie je al dat de banner een knop is, omdat
de muiswijzer in een handje verandert. Zorg er nu voor dat er een goede
aktie aan gekoppeld is, namelijk het openen van een website. Daarvoor open
je het actievenster. (bij de Windowsversie van Flash MX zit deze boven de
Propertybalk, en je opent en sluit hem door op de grijze actiebalk te klikken.
Mocht hij niet zichtbaar zijn, dan roep je hem op via Window>>Actions.
Bij de Mac-versie kun je de balk op vergelijkbare manier openen en sluiten.
De plaats van het vensterbalkje is daar echter vrij.)
Als je dit venster voor het eerst opent, dan staat de invoer op de Normal
Mode. Zet dat om door in het geopende venster met je rechter muisknop
aan de rechterzijde op de optieknop van het actievenster te klikken. Zet
daar de Normal Mode om naar de Expert Mode.
Maak een nieuwe laag aan met de naam Acties. Klik daarvan
het eerste frame aan om daar de actie aan toe te voegen.
Je kunt nu de volgende code invoeren (ervan uitgaande dat de knop als
instance-naam knop1 heeft.) In de het eerste frame van
laag acteis zie je nu een a teken verschijnen om te laten zien dat er acties
aangekoppeld zijn. Er wordt naar gestreeftd om zoveel mogelijk al de acties
in een Flash-bestand hier in te voeren, omdat ze voor gewerking dan allemaal
bij elkaar staan, zodat erniet ergens verborgen acties zijn, die een fout
veroorzaken.
Voer het volgende script in om de website van het GLA te openen:
Toelichting: knop1.onrelease = function zorgt ervoor dat
er alle dingen tussen de accolades worden uitgevoerd als de gebruiker
de muisknop loslaat boven de knop1 loslaat (klikt)
Get URL("") zeegt dat er een webpagina moet worden ge-opend, die
tussen de aanhalingstekens staat.
_blank laat die nieuwe pagina in een nieuw venster openen, zodat de oorspronkelijke
pagina nog blijft. Dat heeft de eigenaar van die pagina namelijk graag.
Deze inspanningen kunnen nu beloond worden. Als het goed is gegaan, kun
je via File>>Publish Preview>>HTML een webpagina
met werkende flashbanner presenteren.